piątek, 31 października 2008

Dyniowa rolada

rolada dyniowa

Autorka rocznej już Mojej Kuchni, Bea, największa znana mi fanka dyń, zorganizowała ślicznie kolorowy Festiwal Dyni. Długo mi zajęło wczytywanie się w dyniowe przepisy, potrzebowałam solidnego przeglądu możliwości, bo nie miałam z dynią wcześniej do czynienia.

Oj nie, miałam kilka razy, ale tylko z pieczoną i grillowaną dynią piżmową. To niedużo, ale okazuje się, że więcej niż przeciętny Polak. Mniej popularne z czasem stały chyba tylko skorzonera i jarmuż. Nie wiedzieć czemu skorzonera (zdjęcia, polecam pierwsze :)) czasami mylona jest z okrą!

Serdecznie polecam wizytę u Bei, zabierze Was na dyniową farmę i opowie o swojej przygodzie z dyniami, poda wiele ciekawych przepisów. No i te zdjęcia!

Podczas poszukiwań przepisów natknęłam się na przepis na roladę z dyni. Hmmm, że niby jak to ma wyglądać? Roluje się dynię?! Nie było tak źle, roluje się tylko ciasto z dodatkiem dyni :)
Przepis odrobinę zmodyfikowałam.



rolada dyniowa Dyniowa rolada

3 jajka
200 g cukru
165 g upakowanego puree z dyni
(swoja dynie ugotowałam na parze i utłukłam jak ziemniaki)
5 ml soku z cytryny
95 g mąki
5 g proszku do pieczenia
3 g soli
5 g cynamonu
1 łyżeczka kurkumy (niekoniecznie, dla koloru)
2 g imbiru
cukier puder do posypania

250 g serka kremowego
50 g masła (temp. pokojowa)
100 g cukru pudru
łyżeczka ekstraktu waniliowego

Piekarnik nagrzać do temp. 175°C.
 
Formę o wymiarach ok. 25x38 cm wysmarować masłem i wyłożyć papierem do pieczenia, jeszcze lepiej sprawdzi się silikonowa podkładka.
Na wysokich obrotach, przez 5 minut, ubijać jajka z cukrem . Stopniowo dodać puree z dyni i sok z cytryny.
Mąkę połączyć z proszkiem do pieczenia, solą, cynamonem, kurkumą oraz imbirem i wmieszać do jajek ubitych z cukrem.
Ciasto wylać na przygotowaną blachę i rozprowadzić równomiernie. Oryginalny przepis woła w tym miejscu o rozsypanie po wierzchu ciasta 120 g posiekanych orzechów orzesznika jadalnego, zwanych czasem orzechami pekan (tak wyglądają, tutaj informacje). Użyłam pinii, ale rolady nie kroi się najwygodniej z orzechami, więc następnym razem orzechy pominę.
Ciasto piecze się 12-15 minut, aż do momentu, gdy na środku ciasta po naciśnięciu lekko palcem nie będzie zostawało zagłębienie.
Teraz brzegi ciasta trzeba delikatnie poluzować nożem i wyłożyć placek na ściereczkę wysypaną cukrem pudrem. Zwinąć w roladę ze ściereczką i zostawić na 20 minut do ostygnięcia.
Zmiksować serek kremowy z masłem, cukrem i ekstraktem waniliowym. Powstałą masę rozsmarować równomiernie na rozwiniętej roladzie i zwinąć ją powtórnie (tym razem bez ściereczki :D).
Roladę oprószyć cukrem pudrem i zawinąć w arkusz papieru do pieczenia, a jego końce zwinąć, tak jak końce papierka od cukierków.
Schładzać min. 3-4 godziny, a najlepiej całą noc. Przed podaniem można jeszcze raz posypać cukrem pudrem.
Smacznego :)

Brak komentarzy:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin